Občanská sdružení žádají dodržování platných zákonů

Archiv
Verze pro tisk |

Události posledních týdnů pouze potvrzují oprávněnost pochybností občanů o ušlechtilých motivech společnosti EKO Volfartice. Zastupitel Nového Oldřichova a člen občanského sdružení Ekokrajina Natura pan Jaroslav Pokorný k tomu říká: „Jakou důvěru může také budit německý majitel firmy, který neváhal použít pěstí proti sedmdesátileté důchodkyni. Výkřiky „Raus, raus !!!“ tak „vyprovodil“ šokovanou občanku Mistrovic z místa plánované skládky, přestože tam byla jako členka sdružení pozvána.“


Až do této podoby tak byl vystupňován dosavadní psychický nátlak na občany. Těžko omluvitelná jsou však i další porušování obecně platných norem a předpisů, kterých se firma EKO již od samého počátku svého působení v regionu dopouští. Po skončení platnosti stavebního povolení zahájila stavbu skládky až v červenci letošního roku (což ostatně sama přiznává v provozním řádu na straně 6), ačkoliv do dnešního dne nemá dokonce ani platné územní rozhodnutí. EKO Volfartice nedávno odstraňovala bez povolení správních orgánů dopravní stavbu (svodidla) a dopustila se rovněž poškozování soukromého majetku. Naprosto bezostyšně porušuje dopravní předpisy, když nejméně 50 nákladních vozidel denně najíždí do protisměru v absolutně nepřehledných úsecích, některá z nich dokonce porušují zákaz vjezdu, otáčení a couvání v křižovatkách. Již několikrát řidiči těchto vozidel téměř způsobili dopravní nehodu. Místní občané se tak cítí být ohrožováni na svých životech i na zdraví (neustálý hluk trvá v sobotu i v neděli).


Bez náležitého povolení a úplně zbytečně pokácela firma EKO Volfartice 69 vzrostlých stromů. Těžkotonážní technikou poškozovala lesní cesty. Významně narušila lokalitu výskytu ještěrky živorodé. Navzdory tomu, že firma EKO slibovala recyklační linku, zahájila stavbu podle projektu bez recyklace. Dále neprojednala realizaci protihlukových opatření a nezajistila opatření omezující prašnost. Během několikaletého povolovacího procesu používala účelově zkreslená fakta, například v hlukové studii, přiložené k žádosti o integrované stavební povolení. V ní se uvádí, že při stavbě skládky bude použito nové cesty, a počítá se s průjezdem 600 nákladních aut měsíčně. Ve skutečnosti ale jezdí po nevyhovující staré komunikaci 500 – 600 nákladních aut týdně (!).


Chystanou skládku v Chráněné krajinné oblasti České středohoří považují ekologické iniciativy Ekokrajina Natura a Hnutí DUHA Česká Lípa za zbytečnou. Podle plánu odpadového hospodářství Libereckého kraje kapacita stávajících skládek a spalovny postačuje na dalších 40 - 50 let. Plán odpadového hospodářství České republiky navíc počítá se zvýšeným tříděním a recyklací, což znamená možnost využití stávajících kapacit na ještě delší dobu.


„Protože se obáváme dalšího účelového zkreslování faktů, požadujeme nezávislý hydrogeologický průzkum,“ pokračuje zastupitel Pokorný. „Tento požadavek je podpořen i Svazkem obcí Novoborsko a Českokamenicko. Dále požadujeme urychlené vyřešení kritické dopravní situace na křižovatce silnice 3. třídy s účelovou komunikací do lomu. Stejně tak navrhujeme obnovu celého řízení“.


Miloslav Lomič z Hnutí DUHA Česká Lípa k tomu dodává: „Je neuvěřitelné, že firma, která nemá se skládkováním a dokonce ani s žádnou jinou podobnou činností zkušenosti, může u nás získat potřebná oprávnění. Jaká kritéria asi rozhodují v povolovacích procesech, když společnost, používající takové pochybné praktiky, naprosto vážně uvažuje o manipulaci s nebezpečnými odpady v Chráněné krajinné oblasti?“

Nahoru